رييس كل دادگستري استان يزد گفت: هدف اصلي تشكيل شوراهاي حل اختلاف توسط قوه قضاييه احياي سنت حسنه صلح و سازش است. 

يزدفردا " " غلامحسين حيدري" در جلسه هم‌انديشي و هماهنگي مشاورين شوراهاي حل اختلاف اين استان افزود:اعضاء و مشاورين اين شوراها بايد تمام تلاش خود را براي ايجاد سازش و آشتي بين مردم به كار گيرند.

وي همچنين كاهش تعداد پرونده‌هاي وارده به محاكم قضايي را از ديگر اهداف تشكيل اين شوراها خواند.

وي اضافه كرد: برخي از مردم براي مسائل كوچك نيز به محاكم قضايي مراجعه مي‌كردند و موجب تضييع وقت اين محاكم مي‌شدند، اما با تشكيل شوراها و حل اينگونه دعاوي دراين اماكن،امكان رسيدگي قضات به پرونده‌هاي مهم فراهم شد.

وي هدف از انتخاب قضات به عنوان مشاور در شوراها را ايجاد زمينه‌هاي راهنمايي و آموزش اعضاي آن در رسيدگي سريع به پرونده‌ها اعلام كرد.

وي اظهار داشت:از آنجا كه احكام صادره توسط شوراهاي حل اختلاف بايد منطبق با قانون باشد مشاورين آن موظفند بر اين انطباق نظارت كرده و اعضاي شورا را در ايجاد سازش و صلح و صدور حكم قانوني ياري دهند.

رييس دادگستري يزد خاطرنشان كرد: حكم‌هاي صادر شده از سوي شوراها قابل اجراست و قضات مشاور بايد تلاش خود را در جهت صدور احكام قانوني و جلوگيري از ضايع شدن حقوق افراد در شوراها به كار گيرند.

حيدري ، همچنين از قضات مشاور خواست: پرونده‌ها و احكام صادره از سوي شوراهاي حل اختلاف را با دقت و تيزبيني بررسي كرده و آنگاه بر تصميم آنها صحه گذارند.

وي ازاعضاي شوراهاي حل اختلاف نيز درخواست كرد: تا حد امكان از صدور حكم خودداري و تلاش كنند تا پرونده‌ها از طريق صلح و سازش مختومه شود.

حيدري از محاكم دادگستري هم خواست تا پرونده‌ها را پيش از رسيدگي ، به شوراها ارجاع دهند

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا